PRODUKTY:

Najlepszy pędzel



Możesz wybrać najlepszy pędzel ale nie licz, że będzie sam malował.
Dla malarza nie ma nic bardziej fundamentalnego przy osiągnięciu sukcesu w pracy niż odpowiednie wykorzystanie tego podstawowego narzędzia jakim jest pędzel. Złe trzymanie i pociągnięcia oznaczają dodatkowe zmęczenie i małą wydajność.Natomiast poprawne trzymanie i właściwe pociągnięcia pędzlem dają dłuższe i bardziej precyzyjne linie odcięcia. Dobry malarz na pewno powinien zdać sobie sprawę z różnicy pomiędzy wykonywaniem właściwych i złych pociągnięć przy wykonywaniu tzw. „odcięć”.

Fundamentalne zasady:

Wykorzystuje się trzy podstawowe zasady, które są stosowane w większości prac z użyciem pędzla malarskiego.

Po pierwsze, pędzel zawsze powinien być trzymany za skuwkę pomiędzy kciukiem a palcem wskazującym oraz następnym palcem lub pozostałymi łącznie jako oparcie. Takie trzymanie jest bardzo ważne w celu kontrolowania płynności ruchów przy wykonywaniu odcięć. (Rys. 1)

Druga ważna zasada dotyczy właściwych pociągnięć pędzlem tzn. zawsze po nabraniu farby od suchej (nie malowanej) powierzchni w kierunku świeżo pomalowanej. Jeśli zrobisz to w odwrotnym kierunku przeciągając pędzlem farbę z mokrej w stronę nie malowanej stworzysz widoczne bruzdy po pędzlu od miejsca przyłożenia pędzla na powierzchni , na której świeżo nałożona jest farba. Będzie to szczególnie zauważalne przy malowaniu farbą w połysku lub farbą o dużej lepkości (np. olejną) oraz porażające przy malowaniu ciemnym kolorem farby na jasnym. Właściwe nakładanie pędzlem zapewnia równomierną grubość powłoki na całej powierzchni.(Rys. 2 i 2a)


Trzecia zasada generalnie to: wykonuj najpierw szybkie ruchy a potem je spowalniaj. Pierwsze pociągnięcia, kiedy nakładasz farbę powinny być zdecydowane i szybkie ale kiedy wykonujesz ostanie pociągnięcia pędzlem (np. zbliżając się w stronę pow. mokrej) twoje ruchy powinny stopniowo spowalniać i spowalniać.

Odcięcia :

Aby dobrze zagospodarować czas i uzyskać max wydajności farb ,staraj się malować wałkiem, lecz wszędzie tam gdzie jest potrzeba precyzyjnego podejścia, a przede wszystkim zrobienia odcięć użyj pędzla. Najlepszy rezultat osiągniesz wykorzystując pędzle o szerokości od 2,5 do 3 cali, odpowiedniej grubości i długości włosa (najlepiej czarnego) do malowania farbami olejnymi oraz ze ściętym włosiem poliestrowym do wszystkich farb akrylowych i lateksowych. (Rys. 3)


Pędzle z włosiem ściętym pod kątem są po to specjalnie przycinane, aby wykorzystać ich dłuższą stronę do robienia precyzyjnych odcięć. Najlepszym sposobem, aby pozostawić nie poszarpaną i prostą linię jest wykonywanie pociągnięć pędzlem z lewej do prawej (wszystkie instrukcje są dla praworęcznych osób) przy malowaniu poziomym i z góry na dół przy malowaniu pionowym. Oznacza to, że świeżo pomalowana powierzchnia powinna być zawsze po twojej prawej stronie – malując poziomo i poniżej przy malowaniu pionowym. W przypadku, kiedy musisz zacząć pociągnięcie od wrotnie do przodu, to przynajmniej niech twoje ostatnie pociągnięcie będzie wykonane w kierunku z lewej do-prawej i z góry -na- dół.
Zaczynając malowanie odcięć:
Właściwe odcięcie powinno być szerokości około 4 cali (10 cm). Warstwa farby powinna być grubsza bliżej linii odcięcia i cieńsza w miejscu, gdzie będzie zachodzić farba nałożona później za pomocą wałka. ( Rys. 4)

Zacznij, przykładając pędzel ½ cala (1.2 cm) z dala od miejsca w którym ma przebiegać linia odcięcia. Następnie dociskając pędzel spraw, aby rozłożył swoje włosie w kształcie owalnym dotykając miejsca, w którym ma być linia odcięcia. (pamiętaj, aby krótsze włosie pędzla było skierowane na przód w stronę ciągnięcia) ( Rys. 5)
Utrzymując owalny kształt włosia zacznij pchać pędzel wzdłuż linii wykonywanego odcięcia. Wprawny malarz najpierw rozprowadzi farbę o milimetr mniej od wyznaczonej linii, a następnie wróci i jednym pociągnięciem sprawi że najdłuższa wystającą krawędź włosia utworzona z owalu naprowadzi farbę na właściwe miejsce. Następnie wykonujemy jednorazowo miękkie pociągnięcie pędzlem jak najbliżej krawędzi (linii) odcięcia.

Bardzo ważne:


Przy wykonywaniu tzw. wygładzenia w ostatnim pociągnięciu powinniśmy to zrobić węższą
stroną pędzla, a nie szerszą.
Szersza strona pędzla będzie pozostawiała widoczne bruzdy po włosiu widoczne szczególnie przy „ciągnięciu” włosia natomiast węższa strona specjalnie do tego przeznaczona nada powłoce farby gładkości.

Długość linii

Bardzo ważną sprawą oprócz właściwego kierunku malowania jest również długość linii jaką musisz wykonać przy pociągnięciu pędzlem robiąc tzw. odcięcie. Jeśli linia ta będzie za długa to nie zdążysz równomiernie (wykonując ostateczne dokładne pociągniecie) rozprowadzić mokrą farbę na już podeschniętej i będzie ona miała widoczne bruzdy po pędzlu. Zbyt krótka linia pociągnięcia, to strata czasu i energii. Twoim priorytetem, kiedy zaczniesz malować pędzlem powinno być prawidłowe określenie długości pociągnięcia w zależności od możliwości ręki. Każda farba, którą nakładamy na matową farbę podsycha szybciej niż ta która jest nakładana na farby podkładowe lub w połysku, więc linia odcięcia w tym przypadku powinna wynosić max. około 100cm. Z drugiej strony kiedy malujemy farbą w połysku lub półmatową rozpuszczalnikową, wówczas możemy wypić nawet kawę pomiędzy kolejnymi pociągnięciami oraz wykorzystać pełny zasięg naszej reki, gdyż farby te dłużej pozostają mokre. Farby rozpuszczalnikowe i niektóre lakiery w porównaniu do farb akrylowych i lateksowych szybciej podsychają więc nie zależnie od powierzchni, intensywności koloru, a nawet użytych opóźniaczy malowanie linii odcięć jest o wiele bardziej trudniejsze. Dodatkowo temperatura i wilgotność otoczenia skracają czas schnięcia a przez to również długość pociągnięcia pędzlem. Aby zapobiec widocznym bruzdą po pędzlu będą potrzebne bardzo krótkie pociągnięcia – może nawet 30-60-cie centymetrowe.

Autor Bruce MacKinnon
wykonanie: PIRANIA Studio